Kundcase

KUND: ONCE UPON

Självledarskap & Ledarskap - för en hållbar tillväxt!

"Vi ville hitta en ledarskapsmodell som stöttar vår agila organisation – en resa från självorganiserad startup till stabil scale-up med starka värderingar. Doings hjälpte oss att skapa tydlighet och trygghet i ledarskapet med ett agilt och forskningsbaserat tillvägagångssätt. Idag har vi en ledarskapskultur som genomsyrar hela organisationen, stärker vårt självledarskap och gör oss redo för att fortsätta växa hållbart."

LINNÉA ENGMAN, CHIEF PEOPLE OFFICER, ONCE UPON

Kundcase

KUND: ONCE UPON

Självledarskap & Ledarskap - för en hållbar tillväxt!

"Vi ville hitta en ledarskapsmodell som stöttar vår agila organisation – en resa från självorganiserad startup till stabil scale-up med starka värderingar. Doings hjälpte oss att skapa tydlighet och trygghet i ledarskapet med ett agilt och forskningsbaserat tillvägagångssätt. Idag har vi en ledarskapskultur som genomsyrar hela organisationen, stärker vårt självledarskap och gör oss redo för att fortsätta växa hållbart."

LINNÉA ENGMAN, CHIEF PEOPLE OFFICER, ONCE UPON

VAD VAR UTMANINGEN?

Efter att ha vuxit från 20 till 75 anställda på mindre än fyra år hade vi förvandlats från en liten startup till en scale-up med högt medarbetarengagemang, samskapande och hög motivation, i allt från det kreativa till beslutsfattande. Vi ville öka tryggheten i att fortsatt leda och utveckla vår organisation som ett värderingsstyrt, agilt och insiktsdrivet bolag. Utmaningen låg i att skapa trygghet och effektivitet i ledarskapet samtidigt som vi bevarade vår kultur av självledarskap och samskapande. Det krävdes tydliga verktyg för att leda organisationen vidare för en hållbar tillväxt.

VARFÖR VALDE NI DOINGS?

Doings delar vår tydliga bild av vad självledarskap är, samtidigt som de har erfarenhet från andra tech- och scale-up-företag med liknande utmaningar. Det gjorde valet enkelt. Genom en forskningsförankrad och skräddarsydd process har de hjälpt oss att forma vårt ledarskap på ett sätt som känns äkta och relevant. Vi har uppskattat deras agila tillvägagångssätt, djupa insikter i medvetet ledarskap och förmåga att göra det komplext enkla och praktiska.

VAD VAR LÖSNINGEN?

Doings utvecklade en skräddarsydd utvecklingsresa i tre delar:

  1. Självledarskap för hela organisationen: Hybridutbildningar som hjälpte alla medarbetare att förstå sig själva, sin påverkan på andra och hur man tar ansvar. Verktyg och modeller för självreflektion och kommunikation introducerades. 
  2. Ledarmanifest: En samskapande process för att definiera vad ledarskap innebär i vår organisation. Manifesterat i fyra kärnprinciper, kopplade till våra värderingar och vår vision, skapade detta en tydlig ram för ledarskapet.
  3. Ledarskapsutbildning: En utbildning som översatte ledarmanifestet till praktiska verktyg och arbetssätt. Denna gav ledarna fördjupade insikter, strategisk tydlighet och konkreta färdigheter för att hantera sin roll.

 

VAD BLEV RESULTATET?

  • Gemensamma verktyg för självledarskap: Verktygen från självledarskapsutbildningarna används dagligen och har blivit en naturlig del av vår kultur. Detta skapar en gemensam plattform för utveckling och samarbete. Vi är särskilt stolta över att utbildningarna speglar vilka vi är  – vårt språk, våra illustrationer och vår känsla.
  • Onboarding med ledarskapsfokus: Alla nyanställda går idag igenom de skräddarsydda utbildningarna som en del av sin introduktion, vilket säkerställer en stark grund för både självledarskap och samarbete.
  • Ökad tydlighet och trygghet för ledare: Ledarmanifestet ger en tydlig ram för vad som förväntas av våra ledare och varför deras roll är viktig. Det skapar trygghet att ta sig an ledarrollen och en tydlig måttstock för framgång.
  • Stärkta samarbeten och motivation: Målet att förbättra samarbeten har redan gett resultat. Ett av våra strategiska OKR för året fokuserar på just detta och vi ser en positiv utveckling i både interna relationer och medarbetarengagemang.
  • Rustad för hållbar tillväxt: Med ett starkt självledarskap och ett tydligt ledarskap har vi nu en stabil grund att stå på inför framtida utmaningar. Vårt ledarskap är agilt, insiktsdrivet och rustat för att driva både medarbetare och organisation framåt.

 

Once Upon är ett svenskt fotoboksföretag som grundades 2017. Med ett engagemang för hållbarhet, inkludering och socialt ansvar skapar Once Upon personliga fotoprodukter som hyllar livets små och stora ögonblick. Som ett certifierat B Corp-företag, är företaget en del av en global rörelse som arbetar mot en mer inkluderande, rättvis och regenerativ ekonomi.

TJÄNSTER


  • Skräddarsydd ledarskapsutbildning
  • Självledarskapsutbildning
  • Organisationskultur
  • Företagsvärderingar
  • Utbildningsdesign
  • Facilitering