Kundcase

KUND: SORTERA

Från strategi till verklighet – Doings hjälpte oss att förverkliga vår varumärkesförflyttning

"Vi visste var vi ville, men inte hur vi skulle ta oss dit. Doings hjälpte oss att förvandla vår varumärkesstrategi till verklighet genom en strukturerad process och ett kommunikativt koncept som verkligen stärkte vår position. Detta kommer att underlätta när vi nu bygger vår kommande kommunikation. Att ha en strategi är en sak – att få den att hända är en annan. Nu speglar vår varumärkesberättelse och visuella identitet verkligen vilka vi är och vad vi står för."

HANNA HAEGGSTRÖM, KOMMUNIKATIONSCHEF, SORTERA

Kundcase

KUND: SORTERA

Från strategi till verklighet – Doings hjälpte oss att förverkliga vår varumärkesförflyttning

"Vi visste var vi ville, men inte hur vi skulle ta oss dit. Doings hjälpte oss att förvandla vår varumärkesstrategi till verklighet genom en strukturerad process och ett kommunikativt koncept som verkligen stärkte vår position. Detta kommer att underlätta när vi nu bygger vår kommande kommunikation. Att ha en strategi är en sak – att få den att hända är en annan. Nu speglar vår varumärkesberättelse och visuella identitet verkligen vilka vi är och vad vi står för."

HANNA HAEGGSTRÖM, KOMMUNIKATIONSCHEF, SORTERA

VAD VAR UTMANINGEN?

Sortera är på en mycket spännande tillväxtresa driven av både organisk tillväxt och förvärv. För att stärka och utveckla Sorteras varumärke och affär fanns ett behov av att få en tydligare riktning framåt där alla såg, förstod och kände fördelarna och potentialen i att vara en del av Sortera, och med sin unikitet bidra till bolagets framgång. Vi hade identifierat vilken positionsförflyttning vi ville göra med vårt varumärke, men visste inte riktigt i vilken ände vi skulle börja. Vi saknade en tydlig struktur för hur vi skulle gå från strategi till faktisk förändring, och hur vi kunde skapa en kommunikation som verkligen stärkte vår varumärkesstrategi och nya position. Att omsätta insikter till ett konkret och engagerande varumärkesuttryck var också en utmaning vi behövde hjälp med.

VARFÖR VALDE NI DOINGS?

När vi började nysta i detta tillsammans med Doings hjälpte de oss att identifiera vilka olika steg vi kunde ta. De gav oss en tydlig process för att förverkliga vår varumärkesförflyttning och skapade en balans mellan att vi själva kunde göra mycket av arbetet och att de stöttade oss i de moment där vi behövde extra expertis. Jag har arbetat med Doings tidigare och vet att de är grymma på såväl att sätta varumärkesstrategier som att se till att de blir verklighet.

VAD BLEV LÖSNINGEN?

Det var just det vi fick – en partner som kunde hålla oss i handen från strategi till verklighet. Doings identifierade vägen fram och vi började med att tillsammans med ledningsgruppen definiera och sätta en tydlig varumärkesarkitektur. Vi har inom vår koncern flera olika varumärken men hade inte gjort arbetet med att definiera och bestämma hur de förhåller sig till varandra. I samarbete med Doings jobbade vi fram en tydlig bild av vilka olika varumärkesarkitekturer som finns och vi kunde därmed snabbt ringa in vilket som passade in på oss, och vilka för- och nackdelar det finns med den valda arkitekturen.
Sedan hjälpte Doings oss med vår varumärkesstrategi med ett tydligt kundlöfte som blev utgångspunkten i allt vi gör och säger och stöttade även oss i att skapa en gemensam kommunikationsstrategi. Ett starkt kreativt kommunikationskoncept blev också en annan viktig utgångspunkt för att ha som tydlig ledstång i allt vi gör och säger för att nå våra mål. Hållbar utveckling var en naturlig del i denna process och integrerades i vår varumärkesutveckling för att skapa långsiktig relevans och trovärdighet.

 

RESULTATET
  • Vald varumärkesarkitektur: En tydlig struktur för hur våra varumärken förhåller sig till varandra.
  • Godkänd varumärkesplattform: En tydlig grund för vår nya position.
  • Kommunikationsstrategi: Ett ramverk för hur vi når ut med vårt budskap på bästa sätt.
  • Nytt kommunikationskoncept: Inkluderar tagline, brand story, visuella guidelines och en tydlig aktiveringsplan.
  • Konceptuellt bildspel: En visuell och inspirerande grund för fortsatt implementering av vår kommunikation.

 

Sortera är en ledande leverantör av miljötjänster inom hållbart byggande och en länk i omställningen från en linjär till en cirkulär ekonomi. Sortera hanterar avfall och restprodukter från bygg- och anläggningssektorn och omvandlar dem till resurser genom återbruk, återvinning alternativt energiutvinning.

 

Vill du läsa mer om andra spännande kommunikationskoncept vi arbetat med kan du t.ex. surfa vidare till caset vi har tillsammans med Sveriges Läkare Mot Kärnvapen.

TJÄNSTER


  • Varumärkesstrategi
  • Varumärkesarkitektur
  • Varumärkesplattform
  • Kommunikationsstrategi
  • Kommunikationskoncept
  • Budskapsplattform
  • Extern kommunikation
  • Strategisk kommunikation
  • Kreativ Kommunikation
  • Grafisk design
  • Copy Writing
  • Projektledning