Kundcase
Kundcase
VAD VAR UTMANINGEN?
Swish är ett av Sveriges mest älskade varumärken och uppfattas som hållbart av våra användare. Hållbarhet har alltid varit en integrerad del av vår affär. Swish ursprungliga affärsidé byggde på hållbarhet – att erbjuda ett miljövänligare alternativ till kontanter.
I takt med att vi växer ökar vårt ansvar, vår påverkan och omvärldens förväntningar. Vi behövde säkerställa att vi både bibehåller och förstärker vår position som en ledande aktör inom hållbarhet – inte bara genom att uppfylla krav, utan också genom att inspirera och leda vägen för andra. Detta krävde en tydligare hållbarhetsstrategi som är förankrad i vår bolagsstrategi och hjälper hela organisationen att arbeta mot gemensamma hållbara mål.
VARFÖR VALDE NI DOINGS?
Doings var redan varit en partner i vårt kulturarbete, där de hjälpte oss att framtidssäkra stoltheten och värdet i vår kultur och vårt arbetsgivarvarumärke. Hållbarhet var en central del även av det arbetet och därmed kändes det som ett naturligt val att fortsätta med Doing i arbetet med hållbarhetsstrategin.
VAD VAR LÖSNINGEN?
- Djupgående nulägesanalys med klimatberäkningar: Arbetet inleddes med en nuläges- och behovsanalys. Doings genomförde djupintervjuer med ägare, ledningsgrupp och medarbetare samt en medarbetarenkät för att kartlägga vår aktuella position och identifiera utmaningar. Som en del av analysen genomfördes klimatberäkningar på vår verksamhet enligt GHG-protokollet, vilket gav oss konkreta data om vår miljöpåverkan.
- Ny förståelse för omvärldens krav: Doings tillförde expertkunskaper kring nya definitioner, begrepp och förändrad lagstiftning. De skapade en gemensam förståelse av det ökade trycket från omvärlden och vad det betyder för oss.
- Samsyn genom workshops och strategiska insikter: Med hjälp av workshops och strategiska övningar formulerades insikter och en samsyn kring vår hållbarhetsambition.
- En strategi och roadmap för framtiden: Strategin formulerades med tydliga fokusområden kopplade till de ekologiska, sociala och ekonomiska hållbarhetsdimensionerna (ESG). Strategin förankrades i organisationen och kompletterades med en roadmap.
VAD BLEV RESULTATET?
- Enad riktning och starkt ledarskap: Hållbarhetsstrategin har skapat samsyn mellan ägare, ledningsgrupp och organisation, vilket säkerställer att hållbarhetsarbetet är långsiktigt och integrerat.
- Ökad stolthet och engagemang: Organisationen har stärkts internt, där medarbetarna känner sig delaktiga i hållbarhetsarbetet och stolta över att vara en del av en verksamhet som gör skillnad.
- Tydlig roadmap som driver handling: Hållbarhetsstrategin har en konkret plan som gör det enkelt att omsätta hållbarhetsmålen till handling. Ansvar och aktiviteter är integrerade i våra processer för att säkerställa framdrift.
- Rustad för framtiden: Med en tydlig och förankrad hållbarhetsstrategi har vi verktygen, riktningen och samsynen för att möta framtiden med både ansvar och stolthet – och fortsätta stärka både bolaget och planeten.
Swish lanserades 2012 som ett samarbete mellan Sveriges största banker och har sedan dess blivit hela Sveriges mobila betaltjänst och en av de största betalningslösningarna i Europa. Swish förenklar vardagen för 8,6 miljoner svenskar och runt 300 000 företag och organisationer, och har på kort tid blivit Sveriges starkaste varumärke.