Hur håller vi ut, ihop och igång på jobbet?

Johanna Friman

Johanna Friman

Wöhöö! Lite stolta blev vi allt när Louise Andersson, marknadsansvarig på Jobylon, hörde av sig och undrade om vi på Doings kunde vara med i deras HR-vlogg #HReats. Louise ville att vi skulle dela med oss av våra erfarenheter hur vi jobbar med våra kunder nu i Coronatider.

Coronaläget ur ett people-perspektiv

Upplägget var tydligt. Louise ville gärna ha en Corona-edition där vi pratar om Coronaläget ur ett people-perspektiv men också hur vi ser på kultur och vad vi vill ge för tips till HR-avdelningar runtom i landet nu när många befinner sig i en ”krissituation”.

Förberedelse är A och O

Ok, dags att tänka till. Onsdagen den 8 april klockan 9.00 skulle Doings två grundare Eva Lindvik och Lena Noaksson samt jag möta Louise över Zoom. Kul med sändning även om Coronaämnet är allvarligt och inte alls speciellt kul för någon.

Som gammal PR-konsult och flertalet medieträningar bakom mig vet jag ju att förberedelse är A och O. Så även här. Vi följer de tre stegen:

  • Tydligt huvudbudskap
  • Beskriva utmaningen
  • Beskriva lösningen

1. Tydligt huvudbudskap

Vi ville poängtera att allt handlar om människor – behåll och öka engagemanget hos medarbetare.

2. Beskriv utmaningen

Den största utmaningen vi ser är att engagemang är bristvara. Endast 14 % av alla medarbetare i svenska företag ansåg sig 2017 vara engagerade på sina arbetsplatser (Gallup). Det är tre år sedan och det finns all anledning att tro att långvarigt distansarbete p.g.a. pandemin inte kommer att vända den trenden.Så en månad in i pandemin står vi helt enkelt alla tillsammans inför en ny digital utmaning: Hur håller vi ut, ihop och igång på jobbet?

3. Beskriv lösningen och låt våra kunder få visa på goda exempel

Åh, här ville vi säga så mycket.Om hur Hemnet visar på handlingskraft genom att skicka ut ergonomisk utrustning till sina medarbetare, att de inte ställer in utan ställer om sitt ledarforum och kör det digitalt. Om hur Sweco använder sig av sin tydligt framtagna kulturkarta som grund för att navigera, hålla fokus och kommunicera.Om hur Rights & Brands jobbar på att skapa en känsla av gemenskap och tillhörighet då vi i tider av oro märker att våra mest grundläggande behov av trygghet blir tydligare.

Så.. lyckades vi?
Tja, endast du som lyssnar på vloggen kan avgöra. Kollla in här:

Själv ser jag såklart bara mig själv krypa längre och längre in i rutan för att vara nära, nära er som lyssnar. Jisses säger jag bara men jaja. Fokusera på det positiva vetja. Du är vad du tänker etc.😊

Sista medskick: odla nu – skörda direkt

Mina barns farfar påminner alltid varifrån ord kommer. Ordet ”kultur” kommer från latinets ”att odla”. Och är det något vi bör odla nu så är det vår kultur. Och skörda direkt. För det är just nu som vår kultur visar vilka vi verkligen är. Oavsett var ni var igår är varje medarbetares känsla av att även idag tillhöra ert företag helt avgörande för er framtida utveckling. Det är nu ni ÄR Ett Hemnet, Ett Sweco, Ett Rights & Brands etc.

Stort tack

Stort tack till Jobylon och Louise Andersson för spänstigt samtal om hur vi skapar engagemang och tillhörighet bland medarbetare på distans.

10 tips

PS: Vill ni få fler tips för att skapa engagemang och tillhörighet bland medarbetarna på distans kan ni läsa vårt PM som ligger på vår webbplats.

Kramar från Johanna💛

Dela inlägget