Vad mår du bra av?

Johanna Friman

Johanna Friman

Jag minns en av mina första chefer som sa till mig när jag slutade på hans företag. Året var 1999. ”Johanna, glöm aldrig att du bara kan bli bäst på det du är bra på”. Allt annat kommer ta onödig energi. Vad är det då jag är bra på. Jag gillar ju mest att bara vara glad, peppa andra att må bra och se till att få saker att hända. Kan man ens jobba med sånt?

Javisst kan jag det! Känslan av att hamna rätt och få hålla på med sånt jag är bra på är fantastiskt befriande. Jag träffar många olika människor och grupper i mitt nya jobb som konsult. Oavsett om det handlar om ett snabbt samtal med en okänd person, en workshop för ett härligt gäng medarbetare eller få jobba långsiktigt i en ledningsgrupp. Varje möte är unikt. Och det härligaste av allt är att jag får energi av det!

Jag undrar nu: vad mår du bra av? Har du hamnat rätt utifrån din potential och passion? Hur mår du idag? Och vad kan du konkret göra för att må bättre? Dessa frågor kommer upp i nästan varje samtal jag har. Oavsett om jag pratar med en kund, kollega eller nära vän. Kanske för att jag på riktigt är intresserad av att veta och förstå och vill hjälpa. Kanske för att frågorna, diskussionen och svaren är lite vad livet handlar om. Att hamna rätt, känna sig uppskattad och ha energi att utvecklas som person.

Senaste forskning visar att var tredje person är helt slutkörd efter arbetsdagens slut. Då kan det vara provocerande att få sådana här frågor. Många mår dåligt på jobbet på grund av att det är otydligt, för mycket att göra och att de saknar kraft och energi. Vad kan du då göra för att du ska må lite bättre? Kanske ta en promenad varje dag på lunchen, kanske tydligare tala om vad du behöver för att klara av ditt jobb och må bra eller är du helt enkelt på fel plats?

Det pratas mycket om att H2H, Human to Human, är framtidens marknadsstrategi. Jag håller helt med. Glöm B2B eller B2C. Oavsett om vi vill nå fram till våra kunder som har kunder eller har slutkonsumenter som kunder är vi alla människor. Och för att vi ska nå fram till varandra, på riktigt, behöver vi prata och lyssna, på riktigt. Bryan Kramer, expert inom H2H, ger några tips:

  • Sluta vara så perfekt och prata som en vanlig människa.
  • Spela rollspel med ditt team.
  • Lägg in lite humor.

Att det ens ska behövas staplas upp som tips! Förvisso, med tanke på hur många webbplatser och andra kommunikationskanaler är utformade eller hur vi lägger upp våra interna kick-offs och kommunicerar (eller icke-kommunicerar utan bara mal på) kanske det visst behövs. Det är ju trots allt bara 16 % av medarbetare i Sverige som känner sig engagerade på sina arbetsplatser idag. Galet!

Jag är sjukt glad över att jag befinner mig precis där jag är. Att jag varje dag får peppa, aktivera och sprida lite energi och framförallt få vara den lekledare jag är född till. Det mår jag bra av😊.

Dela inlägget