Human onboarding

Anna Hamilton

Anna Hamilton med vänner

Oh no. Inte ett system till. Inte ännu en färgglad app som ska lösa allt som de där fyrtioelva andra verktygen inte kunnat göra. Nu finns det ”äntligen ett sätt att jobba effektivare, mindre administrativt, mer strategiskt, teambaserat, agilt, databaserat, GDPR-säkrat och roligt”… Yeah right.

Trots att det rätt ofta låter alldeles för bra för att vara sant, köper och implementerar vi gladeligen nya digitala verktyg i en allt högre takt. Vi håller på och skapar någon form av lokalt solsystem av hjälpmedel som liksom inte verkar har någon yttre gräns. Det finns idag över fem miljoner appar att ladda ned.  Antalet system och verktyg kopplat till teamarbete, projektledning och effektivitet växer som ogräs. I vår trendkänslighet att hänga med så tror vi varje gång att; det här hörrni kommer verkligen att göra skillnad!

Om vi fortsätter att plocka in nya digitala system och verktyg i den takt vi gör nu, utan plan för vare sig introduktion eller avveckling av gamla verktyg har vi till slut en ohållbar arbetssituation. Forskning visar (surprise!) att våra nya, digitaliserade arbetssätt innebär att vi oftare blir avbrutna och switchar mellan uppgifter, vilket är helt värdelöst för effektivitet, fokus och hållbarhet. Det funkar inte, det förstår ju vem som helst.

Så innan vi överhuvudtaget påbörjar något digitalt förändringsarbete i våra verksamheter behöver vi få med alla på tåget. Alla ska veta varför vi tar in verktyget och vad det kommer att innebära i form av förändrat beteende, för just dem. Och helst gilla det 🙂 För allvarligt, finns det ett endaste verktyg eller system som verkligen ÄR sådär plug-and-play-självgående som de säljs in?

Så, även (och alldeles särskilt) i förändringar som innebär att utveckla nya digitala arbetssätt och dito vanor är onboardingen av själva människan och alla hennes anor och beteenden avgörande! Här tycker vi att det slarvas!

Utan rätt förberedelser och förutsättningar för någon form av ständigt lärande får vi ännu ett tomtebloss, ännu ett färgglatt verktyg som ebbar ut till.. Ingenting. Mer än en massa kostnader för dyra licenser, implementationskonsulter, oro och bristande tillit för ledningen. Vi har sett detta i många av våra uppdrag, tyvärr.

Vi på Doings har arbetat fram en metod som vi kallar Human Onboarding. Det är en enkel process som genom relevanta metoder säkerställer att alla användare vågar, vill och kan använda verktyget och skapa ett optimalt användande.

Här är tre tips att tänka på om ni står inför en digital förändringsresa av något slag, oavsett om det handlar om att implementera en liten rolig app eller ett helt nytt sätt att arbeta:

  1. Varför, varför, varför! Innan ni börjar med en endaste knapptryckning; säkerställ att ni vet varför ni gör denna implementation! Släpp tanken på att hitta ETT system som ska lösa alla era problem. Fokusera på just era viktigaste behov och se till att övriga organisationen skriver under på syftet, får möjlighet att ställa frågor och verkligen ser värdet i förändringen.
  2. Ha inte för bråttom! Avsätt tid och budget för att jobba med beteendeförändringarna och acceptera att det tar längre tid än man tror innan allt fungerar friktionsfritt och alla är på banan. (Glöm förresten det där med alla – men sikta in er på hur ni får med er den stora massan).
  3. Kom ihåg det ständiga lärandet! Skapa en kultur där man hela tiden delar kompetenser och läranden genom att våga testa. Säkerställ att ni hela tiden har örat mot verksamhetsrälsen och fångar upp oro, frågetecken, delar framgångsexempel, dikeskörningar och möjliggör ett ständigt lärande. För alla.

Puss och Kram. Ring om det är något.

Dela inlägget