Bloggen

Doing Nothing for a Change aka återhämtning

Skriven av Gustav Roth

Allas vår så kära midsommarhelg närmar sig med både firande och återhämtning på agendan. I huvudstaden är prognosen lite som den brukar: Kan bli sol, kan bli regn. Alltid bra att förbereda sig på det senare, men precis som min pappa är jag alltid positivt lagd när det gäller väderförhoppningar. “Det drar förbi” är hans mantra.   
 
Semestertider stundar också för många av oss och jag ser fram emot att göra saker som jag inte hinner med dagligdags. Återhämta mig. Kanske läsa en bok. Lära min son spela schack som jag lovat. Träna lite mer. Kanske bara göra ingenting lite mer. Kanske börja kolla på någon mustig serie. 

Långkörare och tomtebloss

Och det är ju något visst med långkörarserier. Sådana där med många säsonger där man får följa personers utveckling över tid. Någon man tyckte var en dryg taskmört i början visar sig vara hygglig eller vice versa. Och eftersom den dramaturgiska bågen spänner över lång tid så skapar man sig en förståelse för varför personen agerat som den gjorde i början. Man får möjlighet att se en utveckling hos personerna och växer liksom med dem i deras utveckling medan man tittar.  
 
Sen finns det ju film. Och film kan ju skapa det som kan ske i en serie fast i ett mer komprimerat format. På Doings föredrar vi helt klart att jobba i serieformat. Dvs. att under längre tid få vara med och skapa verklig förändring. Vi älskar att vara med och se utveckling hos de personer och organisationer vi jobbar med. Det ger oss otroligt mycket energi.  
 
Men vi gillar även att jobba i filmformatet. De kortare insatserna som kanske inte ger den djupgående förståelsen och förändringen. Men som kan inspirera, öppna sinnen och väcka lusten till utveckling och förändring hos de vi möter. Ibland kallar vi sådana insatser för tomtebloss. För att de kanske inte ger så mycket värde som vi egentligen vill vara med och skapa. Utan snarare brinner det ut snabbt. På sin höjd lämnar det kanske lite krutlukt i näsan och gnista kvar en stund efteråt.  
 
Men fasen vad fint det ändå kan vara att se ett tomtebloss brinna.  Och vad fint det är att komma in en stund i människors liv och inspirera kring viktiga saker. Det fick jag erfara härom veckan.

Hjärnkoll på återhämtning

Jag tänker på när jag och min doerkollega, Peter Röjhammar, höll en digital föreläsning på ämnet “Back to Balance”. Kunden har den senaste tiden haft det ganska tufft och med höga stressnivåer.  Peter och jag pratade i föreläsningen om hur vår hjärna reglerar känslor. Att vi oftast befinner oss antingen i drive-systemet, där prestation och måluppfyllelse råder eller i threat-systemet där hjärnan hanterar upplevda hot, söker skydd och strävar efter överlevnad.  


Vi pratade också om den tredje delen av hjärnans regulatoriska känslosystem: soothing-systemet. Den här delen är vanligtvis understimulerad i våra hjärnor. Det är denna del som är så viktig att aktivera. Det är då vi hittar sätt att dra ner tempot, finner lugn och återhämtning. Där vi hittar utrymme att vara snälla mot oss själva. 
 

Självmedkänsla

Vi talade därför också om självmedkänsla (self-compassion) och vikten av att hitta sätt att vara snälla mot oss själva. Och hur det faktiskt kan hjälpa oss att må bättre och ta smartare beslut.  Cristin Mellner leder ett forskningsprojekt kring detta på Stockholms Universitet. Studien handlar om självmedkänsla. Om att vara snäll och mindre dömande mot sig själv. En ökad självmedkänsla bidrar positivt till förmågan att sätta gränser, att uppleva sitt arbete som meningsfullt och att man har ett värde.  

I vår föreläsning var det fint och snudd på rörande att höra de tankar som bubblade upp hos deltagarna. Att de saker vi behöver göra som små vänliga handlingar mot oss själva, som ger balans och får oss att må bättre i tillvaron, ofta är de enkla – men som vi kan behöva påminna oss själva och varandra om att ta oss tid för. 

Dansa, laga mat och vara ute i naturen är till synes enkla saker. Men ack så viktiga att ta sig tid till. Livet är fullt av arbete! För att vara full med liv och energi i arbetet är det SÅ viktigt att vi ger oss tid till detta.  

Tre råd inför återhämtning på semestern

Med semestern i antågande kommer några enkla men viktiga tips till dig för att få till en skön återhämtning:

  • Reflektera över vad du mår bra av och behöver. Ofta är det saker som du kanske prioriterar ned i din vardag. Skapa tid för dessa ting nu när du faktiskt har mer tid. 
  • Tänk balans mellan saker som du mår bra av. Är t.ex träning din grej för att landa och slappna? Se till att balansera upp det med att ligga i hängmattan och njuta en bok och ett glas flädersaft då och då.  
  • Låt skärmen vila! Våga lämna mobilen då och då. Jorden kommer att fortsätta snurra ändå och din hjärna får tid för annat. 

Ha nu en fantastisk midsommar och semester – det är du värd! Och skulle det regna lite så kom ihåg: Det drar förbi! 
 
 
/Eder Doer och trubadur i grönskan Gustav

Ps. Vill du att vi ska skapa gnistor och inspiration kring återhämtning, psykologisk trygghet eller något annat spännande ämne? Hör bara av dig till någon av oss! Eller läs mer om hållbara medarbetare här.

Dela inlägget