Bloggen

Balansen mellan att agera och acceptera i oroliga tider

Skriven av Emma Forsgren

Imorse hade vi ett digitalt internmöte och unnade oss en hel timmes agendalöst prat. Javisst, crazy eller hur? Att mötas utan agenda är helt emot allt vi brukar göra och förespråka när det kommer till effektivt samarbete. Men något vi verkligen kan rekommendera! För oj vad det behövs i dessa kaotiska tider där Ukraina och demokratin är under attack.

Under våren 2020 hade vi en stående agendalös halvtimme varannan dag för att bara checka in och vara. Kolla hur alla mår, vad var och en behöver eller är orolig över. Ibland måste vi helt enkelt ge oss tid och rum och möjlighet att inte jobba effektivast möjligast utan att bara vara och prata. Tillsammans. Om det som känns viktigt just då. Att gemensamt försöka hitta den där kraften som lätt försvinner när t.ex. en global pandemi just inträffat eller när vi befinner oss i en surrealistisk hotbild om ett tredje världskrig.

Morgonens samtal kom att handla om just det – att hantera vår egen oro, frustration, ilska och känsla av uppgivenhet och paralysering. Vad kan vi göra? Hur kan vi göra något? Och efter en stunds kollektiv depression hade vi en halvtimme senare en hel lista med handlingskraftiga saker vi redan gjort, sett att andra gör och ser att vi ytterligare kan göra. Både som individer och företag. Och vi konstaterade att oron blev något mildare av att prata om det. Av att fokusera på att faktiskt göra något. Förhoppningsvis kan den ge även dig lite handlingskraft i allt det här svåra – du hittar listan längst ned i denna text.

Balans mellan belastning och återhämtning

Vi pratade mycket om balansen mellan att agera och att acceptera. Hur viktigt det är att förstås utforska hur vi kan stretcha den där cirkeln av vad vi kan påverka på olika sätt. Men också vikten av att hitta sätt att pausa från orostankarna och acceptera det vi faktiskt inte kan påverka. För att annars kommer vi inte att orka i längden. Så enkelt är det. Vi behöver hitta sätt att växla mellan belastning och återhämtning. Särskilt i rollen som ledare, förälder eller medmänniska.

Alla har vi olika sätt som fungerar för att hitta acceptans och lugna systemet, för att inte gå sönder. Som tur är finns det ungefär sjuttioelva subjektiva sätt att göra det. Vi listar några av våra favorithacks och länkar nedan.

Om du inte redan har gjort det – fundera över vad som fungerar för dig. Och se till att du ger dig själv en dos av det du behöver varje dag.

Några av våra bästa tips för att hitta acceptans och återhämtning

  • Stänga av pushnotiser och bestämma några fasta tider att konsumera nyheter
  • Delta i en demonstration eller insamling
  • Andas och prioritera sömn, meditation eller yoga
  • Boxas, springa långt eller lyfta tungt
  • Äta en semla eller laga en riktigt god middag
  • Umgås med nära och kära
  • Vara ute i naturen
  • Att prata om det
  • Att inte prata om det
  • Fokusera på det vi kan göra och gör
  • Röda Korset har samlat tips och råd för att minska din oro i kristider här
  • Rädda barnen har samlat tips och råd för hur vi kan prata med barn om konflikten här
  • Sveriges Radio samlar lyssnarnas tankar och frågor och psykologernas tips för att må bättre här

Den kollektiva kraften

Det kan kännas trivialt, priviligierat och orättvist att ”stänga av” på olika sätt för att hantera oron. Men faktum är att det är en förutsättning för att vi ska orka över tid! (Länktips) Och det händer något fantastiskt läkande när vi pratar med andra.

Ett viktigt perspektiv som förenade vår kollektiva acceptans i allt detta imorse – var att också komma ihåg att fokusera på det positiva som trots allt sker. Att det finns myndigheter, experter och organisationer som faktiskt gör väldigt mycket. För att inte tala om alla fantastiska, nationsöverskridande och enande initiativ av privatpersoner, grannar, föreningar, företag och nationer som poppar upp överallt just nu. Som gör skillnad. Där vi kan göra skillnad. Och som framför allt ger oss ännu fler verktyg och gemensam kraft, hopp och lärande. Att möta både nutida och kommande stora globala utmaningar utöver denna, som t.ex. den akuta klimatkrisen eller alla andra fruktansvärda konflikter som pågår.

Exempel på initiativ där vi kan bidra till att hjälpa människorna i Ukraina på olika sätt:

  • Sergio Caredda har startat en samlingssida med massor med olika sätt för HR och andra att stötta Ukrainska (och även ryska) invånare som flyr sina länder och behöver hjälp med alltifrån arbete, logistik och praktiskt stöd.
  • Jakob Ramlöv hjälper Ukrainska utvecklare att hitta jobb i Sverige, inklusive hjälp med det praktiska. Läs mer här
  • Ukrainas ambassad har bett Stockholmare om praktisk hjälp via upprop på sociala medier.
  • Refugees Welcome hjälper människor som kommit till Sverige på olika sätt. Om man är intresserad av att bli volontär finns ett formulär som man kan fylla i. 
  • Röda Korset har olika initiativ där man kan hjälpa till som volontär
  • Business for Ukaine är Röda Korsets initiativ specifikt riktat mot företag att bidra
  • A demand for action samlar tillsammans med företag och privatpersoner in filtar, kläder, hygienartiklar mm och söker också volontärer som kan hjälpa till med det praktiska.
  • Fastighetsmiljardären Roger Akelius dubblar allt stöd som ges till Unicef och UNHCR
    Swish till Unicef: 9020017 (Skriv UKRAINA i meddelandefältet)
    Swish till UNHCR: 1231295021 (Skriv UKRAINA i meddelandefältet)
  • PE Accounting dubblar allt stöd som ges till Röda Korset via denna insamling
  • RFSL bedriver en insamling för evakuering och stöd för HBTQI-personer i Ukraina, som vid tidigare konflikter varit särskilt utsatta och behöver skyddas.
  • Läkarmissionen hjälper utsatta på plats i Ukraina. Swish: 90 00 217
  • Rädda barnen hjälper barn och familjer på plats i Ukraina. Swish: 902 0033
  • SOS Barnbyar hjälper barn och familjer på plats i Ukraina. Swish: 123 320 07 14


Tipsa oss gärna om fler initiativ och insamlingar, så fyller vi tillsammans på listan.
Ta hand om varandra! ❤

Dela inlägget