Sluta leka kontor

Eva Lindvik

Eva Lindvik

Det har väl inte ha undgått någon vid det här laget att vi lider av svår engagemangsbrist på arbetsplatser idag. Bara ca 1 av 6 är engagerade i sitt jobb. Engagemang byggs upp av många beståndsdelar. Ett långsiktigt arbete som kräver hela organisationens fokus (det får bli en annan blogg). Men det handlar också om att bevara det engagemang och de motivation som faktiskt finns och inte döda det genom tråkiga, meningslösa och själlösa möten.

 

Enligt Svenska Möten läggs totalt drygt 8 h/vecka på möten, vilket motsvarar 20% av arbetstiden (minst 30% för chefer!). Av dessa möten upplevs 50% som ”ganska effektivt använd tid”. Räknat på 40 veckors arbetstid/år (8 timmar x 40 veckor x 50% = 160 timmar) innebär det att vi lägger totalt 4 veckors arbetstid/år på ineffektiva möten.

Man kan, enligt egen välbeprövad erfarenhet, snarare väcka engagemang och kreativitet genom att använda mötestiden mer kreativt och lustfyllt. För vem har sagt att vi får mest gjort genom att träffas i fyrkantiga rum med en skärm? Varför måste man jobba så ”kontorigt”? Riskerar inte det att ytterligare kväva vårt engagemang? Jag tror det. En gammal kollega till mig kallade det för att ”leka kontor”.

Så här kan du göra för att sluta leka kontor:

  1. Walk n talk – gående möten utomhus i solen är megabra energiboostare för båda parter. D-vitamin, frisk luft och lite motion lyfter vilket uppföljningsmöte som helst! Min favorit!
  2. Stående möten – ha mötet vid ett ståbord eller helt enkelt ståendes i rummet. Mötena blir kortare, effektivare och roligare, jag lovar!
  3. 45 min-möten – bokar du slentrianmässigt in 1-timmes möten? Helt onödigt! Boka 45 minuter istället. Ni kommer att klara av det ni behöver på 45 min. Vips har du gett dig själv en kvart! Testa!
  4. Power point endast om den skall användas mer än en gång! I alla andra fall ska information skrivas eller ritas upp på whiteboard, blädderblock. Mycket kreativare och lustfyllt att jobba så. Det här är vårt nya, egna löfte till oss själva på Doings. Vi hoppas kunna inspirera våra kunder att haka på.

 

Lycka till!

 

PS. Eller helt enkelt flytta ut hela mötet på en filt 🙂

 

Läs vidare om Yasuragis sätt att använda 1;an som en naturlig del i det utvecklande samtalet här.

Dela inlägget