Så håller vi – med hjälp av GoreTex, modiga kunder och engagemang
Emma Forsgren
Att värna vårt engagemang och ständigt utvecklas är en av våra starkaste drivkrafter på Doings. Både personligt och bolagsmässigt. Både hos oss själva och tillsammans med våra kunder. Coronaåret 2020 har som bekant varit ett förändringens år för oss alla. För många har det varit både utmanande och traumatiskt. För några har det varit helt okej, trots allt.
Oavsett hur vi påverkats är vi nog alla ärligt talat ganska trötta på eländet och längtar efter nära och kära. Så, hur går man vidare in i ett nytt år? Ska man bara dra ett streck över skitåret och börja om?
Enkla tips för att lära och göra bättre
Att hantera förändring och hitta kraft och lärande för att komma vidare kräver reflektion och handlingskraft. Därför är följande tre frågor viktiga att reflektera kring:
- Vad hände?
- Vad har vi lärt oss?
- Hur ska vi göra nu?
Vi har, så klart, gjort denna övning och har med oss viktiga lärdomar att vårda och bygga vidare på och utveckla detta år. Här är våra största takeaways från året som gått (som vi för övrigt är busstolta över 😊):
Vår GoreTex-kultur
Vi har verkligen trycktestat vår företagskultur under året. Vår grundprincip är att värdera tillit före kontroll. I tider av osäkerhet och oro är det superlätt att söka trygghet i kontroll. Men vi har undvikit den dikeskörningen tillsammans och är så stolta att den här principen har guidat oss genom året. Det har varit allt annat än lätt och det har krävt modiga medledarbeslut av oss alla. Och vi har både skrattat och gråtit på vägen. Vi konstaterar att våra värderingar och vårt medledarskap håller och guidar oss i både storm, kris och motvind.
Med andra ord checkar vi av vattentäthet, andningsförmåga och långsiktig hållbarhet – så hit med GoreTex-certifiering av vår kultur, tack!
Våra superkunder
Vi har världens bästa och modigaste kunder! Som så många andra ställde vi, på ett par veckor, om våra upplevelsebaserade arbetssätt till digitala motsvarigheter. Som har överträffat både våra egna och kundernas förväntningar. Alla, såväl nya som gamla kunder, kastade sig orädda ut i den digitala världen. Och har outtröttligen jobbat med oss i alltifrån individuella stödsamtal och ledarutveckling till stora, omfattande kultur- och employer brandingprojekt. Att vi tillsammans kan skapa såväl engagemang, delaktighet och resultat 100% digitalt är något vi inte ens hade vågat drömma om för ett år sedan. Här kan du läsa mer om du vill ha tips på hur ni kan bygga företagskultur i pandemitider.
Vår superkraft och livselixir – engagemang och energi
En annan grundsten i vår kultur är att värdera energi och välmående (för att, men också före att, uppnå finansiella resultat). Snacka om utmaning på den punkten, under året! Som vi har behövt hålla välmående högt på agendan. För att orka och för att hålla. Slackflödet har formligen svämmat över av #dagensfys-inspiration, promenadmöten och #leva-tips. Vi har verkligen tränat på och lärt oss vad vi behöver för att må bra och detta har vi prioriterat högt.
Precis som alla motgångar gör en starkare har det här skitåret verkligen stärkt oss i vår övertygelse att det är genom att fokusera på vårt välmående och vår energi som vi kan kanalisera vårt engagemang till våra kunder. För att verkligen bidra till att skapa långsiktigt hållbara och framgångsrika organisationer.
Vid det här laget har man ju sannerligen lärt sig att inte ropa hej. Men oavsett vad 2021 har att bjuda på, så är vi redo. Och ser med ödmjukhet, spänning och en stor dos pepp framemot ett nytt, oskrivet år, förhoppningsvis fullt av härliga fysiska möten och en himla massa handlingskraft.