Det handlar om människor, trots allt!
Lena Noaksson
I går var jag på H.K.H prins Daniels Entreprenörsdagar. Doings var en av 100 utvalda entreprenörer i hela Sverige som bjudits in till en dag full av nätverkande, erfarenhetsutbyte och massor med inspiration! Så häftigt!
Under dagen fick var och en beskriva sin affärsidé och sitt bolag. Jag imponerades av allas FANTASTISKA innovationer och produkter, de flesta digitala, tech-lösningar. Framtiden ser verkligen ljus ut på tech-himlen!
När jag står där i IVA´s vackra lokaler, påminner jag mig om hur vanligt det är idag, att i samma diskussion om digitalisering, automatisering, robotisering mm dras alltjämt ifrågasättandet av utrymmet av de sk. ”mjuka” värdena upp. Är det så viktigt? resonerar man fram och tillbaka. Det slår mig (under en sekund) att kanske det vore enklare att jobba med hårdare värden?
Men medan jag lyssnar på de andras presentationer så inser jag att alla dessa superengagerade entreprenörers gemensamma utmaningar handlar om HUR de skall få sina produkter implementerade. Jag vet att, för att lyckas med det, krävs inte ännu högre kvalitet och innovationshöjd hos produkten. För att lyckas med implementering krävs framförallt människor. Människor som VILL, KAN och ORKAR genomföra implementeringen.
I verkligheten (hos kunden) möter tyvärr dessa tekniska innovationer en något dystrare implementeringsverklighet än i den kreativa entreprenörsvärlden. Den stadigt sjunkande siffran för medarbetares engagemang på arbetsplatser pratas idag om att den ligger på ynka 16%. På många arbetsplatser idag stiger alltså mer än 8 av 10 medarbetare över tröskeln utan det viktiga engagemanget och motivationen att göra det lilla extra.
Min enda sekund av tvivel är som bortblåst och övertygelsen är tillbaka igen. Det är HÄR vår people expertis är nödvändig för att få det att hända! Vår expertis kring människorna i organisationer i förändring. Vi vet hur man bygger engagemanget och motivationen, hur man får alla med på resan. Vi har ju gjort det själva! Vi kan inte riskera att alla dessa viktiga innovationer blir hyllprodukter. De skall ut och det NU! Here we come!