5 tips för hållbara medarbetare

Stina Arnby

Skrivet av alla doers

Världen förändras och det snabbt. Trots ljusglimtar med presidentbyte i väst och vaccinationsgenombrott finns det en fråga som är mer aktuell än någonsin: vårt psykiska mående. Den psykiska ohälsan fortsätter att öka och utmaningen att skapa välmående och hållbara arbetsplatser har aldrig varit viktigare än nu. Vi pratar dagligen med kunder som vill ha hjälp och stöd att tackla problemet och rusta sina medarbetare och chefer att bli mer hållbara. Men finns det något magiskt recept?

En artikel från Harvard Business Review belyser att medarbetare vänder sig till sina chefer och till HR, främst för hjälp att navigera i det nya normala. Och organisationer testar alla möjliga kreativa lösningar, som att införa roller som Director of Wellbeing. Forskning visar att 73% av medarbetarna räknar med att deras arbetsgivare ska bistå med det stöd som krävs för att förbereda dem för framtidens arbete. Med andra ord – vi arbetsgivare har ett jättestort ansvar och inflytande över våra medarbetares välmående. Och det börjar med tillit!

Som människor har vi som bekant ett gäng basala psykologiska behov för att må bra – vara lyckliga, trygga, välmående och hållbara. Och (-surprise!) medarbetare har samma behov. Så, för att möta de här grundläggande behoven räcker det inte att sätta ansvaret på en person eller en avdelning, menar vi. För att få en verklig förändring måste varje chef ta på sig Director of Wellbeing-hatten. Och se till att medarbetarnas välmående är en given del av de dagliga arbetsuppgifterna.

Men hur sjutton gör man det då? Här är fem enkla men viktiga tips som ökar välmåendet hos dina medarbetare:

1. Vi vill alla vara en del av något meningsfullt

Ett av våra viktigaste behov för vårt psykiska välmående handlar om att känna att vi bidrar till något meningsfullt. Därför – skapa utrymme för diskussion och reflektion kring er övergripande vision, mission och mål för organisationen och teamet. Se till att alla kan känna att de bidrar till något meningsfullt och gott – tillsammans, för samhället, för era kunder och för varandra.

2. Vi vill bli lyssnade på och veta var vi ska vända oss om vi behöver hjälp

Håll kontakten med varenda en av dina medarbetare, helst varje vecka. Och fråga inte bara hur det går med ett specifikt projekt, utan visa att du bryr dig om dem på riktigt. Framförallt, ställ frågor som ”Hur mår du?” och ”Vad behöver du just nu?” När det blir möjligt, försök möta dina medarbetare IRL. Walk & talks eller telefonpromenader är ett toppensätt att mötas på ett ganska coronavänligt vis. Dessutom är det ofta lättare att prata om svåra saker när vi inte sitter mittemot varandra. Och som en bonus gör rörelse extra gott för vårt välmående och vår kreativitet.

3. Vi vill känna oss uppskattade för det vi gör

Visa uppskattning så mycket du kan! Var specifik i din återkoppling kring hur medarbetarna bidrar till helheten, såväl som i det lilla. Och glöm inte att uppmuntra slitet och ansträngningarna på vägen. Lyft konkreta exempel, och för all del – skryt om och boosta varandra! Vi behöver det extra mycket i dessa tider av isolering och brist på bekräftelse och samvaro med andra.

4. Att ha tillit ger tillit tillbaka

Var tydlig med dina förväntningar. Säkerställ att dina medarbetare vet vad de behöver uppnå och varför, men våga lita på att de själva kan lista ut hur:et. Vi har alla olika behov, så kom överens på individnivå om på vilket sätt och hur ofta ni följer upp arbetet tillsammans. Visa tillit och var inte för snabb med att komma med lösningar. Uppmuntra medarbetarna att själva testa, lära av misstagen och framförallt lyckas. Ett enkelt knep att bygga psykologisk trygghet är att visa att det är okej att misslyckas. Vågar du börja genom att dela egna exempel på dikeskörningar?

5. Vi vill alla må bra

Gör vad du kan för att säkerställa att arbetsmiljön är så hälsosam och hållbar den kan vara. Underlätta och uppmuntra hälsosamma rutiner och val, som promenadmöten, flexibla arbetstider och lunchträning. Försök så långt det går att inte ha möten tidigt eller sent på dagen för att verkligen möjliggöra en balans mellan arbetsliv och livet i övrigt. Ha tillit till att medarbetarna vill, kan och gör sitt bästa. Oavsett när de gör det. I dessa tider kanske vissa grupper behöver extra socialt stöd eller omtanke? Andra kanske behöver verktyg och påminnelser om att sätta begränsningar, när arbetsliv och privatliv flyter ihop allt mer?

Kom ihåg att vi alla är ansvariga för vår arbetsmiljö och vårt mående. Men du som ledare har ett extra stort ansvar, och förmånen att, dagligen skapa mer hållbara, välmående medarbetare!

Vill du ha fler tips på hur du bygger hållbara organisationer och välmående medarbetare? Detta ämne är en av våra absoluta hjärtefrågor på Doings. Bara under 2020 höll vi mer än 100 stödsamtal till medarbetare och chefer. Dessutom genomförde vi en mängd olika utvecklingsprogram kopplat till hållbarhet, självledarskap och välmående. Hör av dig så tar vi en telefonpromenad!

👊

PS. Läs mer om att vara ledare i med- och motvind här.

Dela inlägget