Tillit och ledarskap tack vare Corona?

Emma Forsgren & Gustav Roth

Det är hög tid att arbeta på tillit och ledarskap nu hörrni. Trots all denna förståelse om vinster med distansarbete, möter vi fortfarande ledare som utbrister ”Men hur ska jag veta att de jobbar när jag inte SER dem?”  

Alldeles nyligen berättade en kund till oss att deras effektivitet gått upp med ofattbara 50%. Som ett resultat av att folk jobbar hemifrån! Och hos oss själva konstaterade vi (10 personer) att vi sparar in drygt 150 timmar i veckan på pendlingstid och inställelsetid till möten genom att jobba hemifrån.

Det borde inte vara så svårt för ledare att känna tillit till att medarbetarna jobbar på alltså.

Tillitsproblemet

Däremot verkar tillit vara lätt i teorin men svårare i praktiken. Vi konstaterar att många idag är priviligerade att få jobba med något vi är intresserade av och brinner för. Vi som har s.k. kunskapsarbeten har för länge sedan insett att gränserna mellan jobb och fritid suddats ut. Våra bästa idéer kommer till oss på löprundan, i duschen eller till frukostkaffet. Skollägerlogistiken och bankmötet behöver roddas med under kontorstid. Kompetensutvecklingen får vi i form av kvällsläsning eller poddpromenader. Och för detta behöver vi organisatoriska strukturer, ett disciplinerat självledarskap och framförallt tillit till varandra och framförallt i vårt ledarskap.

Värdeskapare

Är det något Corona-krisen har gett oss så är det nya perspektiv. Att bli utslängd ur ekorrhjulet har gett oss möjlighet till nya nya arbetssätt. Att släppa på gamla måsten och planer och hitta en annan balans i livet. Och det kommer nog att bli extra tydligt när vi kommer ut på andra sidan. De arbetsgivare som förväntar sig att alla som på en given signal kommer att dyka upp fysiskt på kontoret 8-17, lika motiverade och effektiva som vanligt, behöver tänka om. Det är värdet vi ska mäta, inte tiden!

En rapport från Randstad visar att flexibla arbetstider och möjlighet att jobba hemifrån är bland de förmåner vi rankar allra högst hos en potentiell arbetsgivare. (Och detta var pre Corona!). Men redan nu är det en konkurrensfaktor ur arbetsgivarsynpunkt, att få styra över var och till viss del när man utför sitt arbete. Men det kommer nog att vara en hygienfaktor inom kort. Arbetsgivare som inte inser det kommer att bli övergivna av kompetenta medarbetare som vill skapa värde – på sina villkor.

Tillit är den enda vägen

Vi är övertygade om att arbetslivet post-corona allt mer kommer att präglas av frihet, självledarskap och tillit. Vi ser framför oss en situation där man som medarbetare har större frihet. Frihet att bestämma var man utför sitt arbete och att man delar sin arbetstid mellan hemmet och kontoret. Där man kan välja att vara på kontoret för att vara kreativa tillsammans eller för att byta miljö. Och där man väljer att arbeta hemma för att fokusera och minska stressen mellan arbete och privatliv.

Klart vi behöver träffas ibland – för att bygga relationer, vara kreativa och samarbeta osv. Däremot har vi insett att vi kan göra betydligt mer än vi har trott, bättre och effektivare hemifrån. Det är där självledarskapet och tilliten kommer in!

Du som arbetsgivare måste lita på att dina medarbetare gör sitt bästa i varje situation. Samtidigt måste du säkerställa att de har verktyg och resurser som behövs för att göra det. Och som medarbetare behöver vi kunna leda oss själva. Vi ska varken jobba eller sortera tvätt (eller vad man nu är orolig att folk pysslar med) dygnet runt.

Lär och lev tillsammans

Sällan kan arbetslivet förändras så mycket på så kort tid som nu. Nu, om någonsin, kan ni verkligen skapa den bästa tillitskulturen tillsammans. Och skapa ett socialt kontor som man VILL komma till när man behöver. Så se till att fatta sunda, hållbara beslut som ni kan stå för och känna er stolta över. Både nu och sen.

Låt oss tillsammans se till att det nya normala är bättre, flexiblare och skapar mer värde än det gamla. Receptet är simpelt – satsa och lita på era medarbetare! Det har ni tillbaka, tio gånger om.

Vill du läsa mer om hur tillit gör skillnad?
Läs här om hur Yasuragi byggt sitt ledarskap och sin kultur på just tillit.

Dela inlägget