Så blir du en digital Doer!

Emma Forsgren

Studier visar att omkring 70% av större förändringsprocesser i stora bolag misslyckas. Enligt Harvardprofessorn John Kotter beror det på flera saker men framförallt på avsaknad av ’sence of urgency’. I digitala förändringsprocesser är det ofta precis så det ligger till.

I en undersökning gjord av Ipsos/DI Digital 2016 svarade över 50% av företagsledare i Sverige att de inte tror att den digitala utvecklingen kommer att påverka dem på ett sätt som gör att de behöver anpassa sig eller ha en digital strategi.

Ändå är vi nog alla överens om att vi befinner oss på ett snabbtåg av förändring på de flesta plan, inte minst när det gäller arbetslivet. Företag som Uber, AirBnB, Klarna, Kry osv. förändrar branscher i grunden på bara några år och livslängden på de framgångsrikaste företagen minskar dramatiskt. En stor del i den förändringen stavas såklart digitalisering och teknisk utveckling.

Det finns lite motsägelser att jobba på som ni hör. Varför inte alla företag prioriterar det här mer handlar i mina ögon främst om brist på kompetens. Jag möter dagligen kunder som på olika sätt brottas med de här frågorna men inte riktigt vet hur de ska komma vidare. -Det går redan så fort att vi har svårt att hänga med som det är, varför ska vi behöva anpassa oss ännu snabbare?

Svaret är: därför att om vi inte gör det kommer någon annan att göra det!

Om inte vi som företag effektiviserar vårt sätt att arbeta, anställer rätt kompetens eller uppfinner den där idén som kanske helt ersätter vår nuvarande affärsidé – så gör någon annan det.

Suck, tänker du nu, det här låter ju både läskigt och jobbigt. Det behöver det inte vara! Men vi behöver vara medvetna om att vi inte vet. Vi behöver se till att vi är rätt rustade för vad det nu är som väntar oss framåt. Och vi behöver sätta frågorna på agendan och hantera förändringarna på rätt sätt. För tåget kommer inte att stanna.

Hur gör vi då det? Det gör vi med rätt ledarskap och förändringsvilja i hela organisationen. Det är ledning, HR och chefer som ska se till att alla har de förutsättningar, verktyg, kultur och kompetens som behövs för att vara framgångsrika även i framtiden och på vägen dit.

Vinnarna i digitaliseringen kommer att vara företagen med de mest förändringskraftiga människorna, inte bästa tekniken. Det är människorna som leder och genomför förändringar, som kommer på de genialaste idéerna och som driver utvecklingen framåt.

Så här skall du som ledare göra nu på en gång för att inte lämna dig själv och företaget kvar på perrongen. Vi kallar det AGERA:

AGENDA

Sätt upp frågorna på agendan. Prioritera och uppmuntra, var nyfiken, vetgirig och kanske till och med tjatig. Var vill vi vara om fem år? Vad händer om vi inte gör något? Hur skulle vi kunna göra? Hur gör andra? Vad säger kunderna? Om vi inte dagligen diskuterar de möjligheter och risker som digitaliseringen medför och bara stoppar huvudet i sanden så händer heller inget. Förutom att vi antagligen blir förbisprungna. Det finns otaliga exempel där konkurrenter och uppstickare tar över såväl kunder som medarbetare. Se till att du är omgiven av människor som kan och är intresserade av dessa frågor (se nedan) och se till att styrelse och ledning är kunniga och förstår vikten av att jobba med företagets digitala framtid.

GÄNGET

Få alla med på tåget! Det är otroligt viktigt att alla är delaktiga, inte bara ledning eller IT-avdelning. Vare sig det handlar om en stor systemimplementering, en omvälvande förändring av det faktiska arbetet eller att bara försöka navigera och hänga med så behöver alla i organisationen vara med på banan, förstå och känna varför det är viktigt för just dem att engagera sig och jobba med dessa frågor. Den här delen i alla förändringar är klurig men extremt viktig och nyckeln till framgång! Kom ihåg att fundera över företagets why: De flesta företag vet tydligt VAD de gör och HUR men pratar alldeles för lite om VARFÖR. Det är först när jag som medarbetare vet varför jag gör det jag gör som jag gör skillnad och engagerar mig på riktigt. Våga prata om förändringens WHY! Vad som motiverar oss skiljer sig mellan olika personer. För några kan det vara en tydligare vision eller ambition att förändra något i grunden eller möjlighet till kompetensutveckling och nya utmaningar. För någon annan mer tid till roligare och rätt saker och för ägarna kan det handla om att tjäna mer pengar. Hitta motivationen hos alla och satsa extra på dem som verkligen brinner för det här så kan de i sin tur vara ambassadörer och gå i bräschen. -Och glöm inte att kommunicera kommunicera och kommunicera!

ERKÄNN

Våga misslyckas! Uppmuntra en innovativ kultur där alla vågar testa nytt och göra misstag. Bakom alla geniala idéer finns hundratals dåliga. Fira och lyft framgångarna, stora som små och lär av dikeskörningar. Och kom ihåg att börja med dig själv! Vi möter alltför ofta ledare som tycker att förändring är viktigt men när det väl kommer till kritan inte har lust att förändra sitt eget beteende. Så, sluta snacka, börja göra! Våga be om hjälp och bjud på dina egna misstag och dikeskörningar. Så vågar andra göra likadant.

RUSTA

Öka kompetensen! Rusta dig själv och dina medarbetare, häng med i förändringarna och anställ digitala och förändringsvilliga stjärnor och ge dem förutsättningarna och mandatet att bidra. Skapa digitala buddies: låt de digitalt mogna personerna få stötta och coacha de mindre digitala. Och såklart få annat i utbyte.

ANDAS

Låt saker gro. Även om vi ligger efter så betyder det inte att vi måste forcera fram utvecklingen. Människor tenderar att tänka i absoluta termer. Många chefer tror att allt måste förändras! Att allt man hittills gjort är fel. Så är det sällan. Lika viktigt som det är att förändra vissa saker är det att bevara andra. Se till att lyfta fram vad ni redan gör bra (och skall fortsätta med!) likväl som att fokusera på det nya.

Sist men inte minst – Det må vara klyschigt men det är sant: Det enda som är konstant är förändring. Så sätt igång och agera!

#doingsforachange

Dela inlägget