Tjäna mer pengar på folk

Anna Hamilton

Anna Hamilton

Jaha, tänker du nu. Vad är det för en kapitalist som ska uttala sig igen? Denna gång är det ingen kapitalist utan en humanist och beteendevetare som tar till orda.

Tänk så mycket bättre vi skulle kunna använda våra mänskliga resurser om vi bara gjorde rätt investeringar i rätt tid! Varje medarbetare har ju som en livscykel som spänner ifrån när personen är sprillans ny på arbetsplatsen, fram till hens sista dag som anställd. Låt oss förhålla oss till parametern ”nytta” i denna livscykel, nytta i termer av effekt/krona. När personen är sådär ny och knappt hittar till hissen, då tjänar hen definitivt inte in sin egen kostnad. Efter en period är personen uppe i full leverans, som kan sägas motsvara 100% nytta. Har vi tur, fortsätter personen att leverera 100% så att hen drar in motsvarande sin egen kostnad. Allt är frid och fröjd.

Så har vi personerna som gör riktigt bra ifrån sig, vi kallar dem stjärnor, topptalanger, high performers och alla möjliga härliga saker. De här personerna kanske levererar 140-160% nytta och är alltså ovärderliga för både företag och varumärke. Tappar vi en sån här nyckelperson så har vi stora kostnader i form av både kompetens, tid och pengar att se fram emot.

Nu är ju verkligheten trots allt sådan att alla inte är toppmotiverade, engagerade eller friska varje dag i hela sitt arbetsliv. En hel del (och tyvärr en snabbt växande skara) tappar av olika anledningar lusten att göra bra ifrån sig och hamnar nere på runt 50-60% nytta. Och här kommer vi till det svåra i kråksången. De här personer som ligger på en stadig nyttounderleverans om 30-50%  lyfter sannolikt precis samma lön som tidigare.

En person med snittlön 30 000kr/månaden kostar minst sin lönekostnad plus en faktor på 1,6 (vilket inkluderar sociala avgifter, pension, semester etc), då är kostnaden för denna person 48 000kr/månaden. You do the simple math’s… Här är goda råd dyra! Det gäller att agera snabbt. Det blir ASDYRT att inte göra någonting åt detta i tid. Det absolut sämsta och dyraste beslutet du kan ta är att inte ta ett beslut.

Här kommer tre gratis tips från mig:

  1. Pin pointa de som levererar 100% idag. Lär känna dem och vad som motiverar dem. Sätt en plan på hur du får dem fortsatt motiverade och utmanade.
  2. Behåll högpresterarna så länge ni kan genom att göra likadant som punkt 1.
  3. Identifiera och fånga upp de lågmotiverade, lågpresterande medarbetarna och gör likadant som punkt 1.

Dela inlägget