Learning overload?

Doers

Svunnen är den one-size-fits-all-tid, när kompetensutveckling handlade om att samla alla på samma tid och plats för att lyssna på en person som levererar ett förutbestämt innehåll. Idag ger sociala medier, intranät, specialdesignade spel, strömmande videotjänster, VR och AR oss oändliga möjligheter att mata oss själva med kunskap dygnets alla timmar – vilket är perfekt för de självledare vi är idag!

Men här vill vi göra halt och problematisera för en stund. Digital kompetensutveckling, självledarskap och flexibelt lärande i alla ära – men det som INTE är skräddarsytt för denna förflyttning är vår hjärna! Hur vi ska hantera möjligheten till ett lärande och utveckling 24/7, med tekniska hjälpmedel som aldrig sover. Det är ingen slump att marknaden just nu svämmar över av böcker av hjärnforskare, med titlar som ”Skärmhjärnan” (A. Hansen) och ”Distraherad: Hjärnan, skärmen och krafterna bakom” (S. Nutely).

Så, vi behöver helt klart lära oss mer om hur vi skapar en hållbar kompetensutveckling! Vi ser ett stort behov av att skapa ett hållbart lärande för såväl dig som individ som din organisation. Därför vill vi dela med oss av fyra frågeställningar och tips, för dig och din organisation att börja reflektera kring:

  • DIGITALISERING – Tänk på att ha fokus på syfte och befintliga arbetsprocesser när ni digitaliserar. En VR-lösning kanske är supersmidig för att utbilda medarbetare på distans, träna ett nytt praktiskt moment eller att på säkra sätt utsätta sig för olika typer av miljöer som ingår i ett riskfyllt arbete. Andra gånger kanske det helt enkelt handlar om en smart LMS-lösning där ni kan portionera ut kunskap i olika former och lagom doser.

Tips: Låt ALLTID syftet gå före tekniken, för att säkerställa att mening går före teknikstress men var inte rädd för att testa nytt om ni kan vinna nya fördelar kopplat till lärande.

  • SKRÄDDARSYTT LÄRANDE – Att lägga upp kompetensutvecklingen utifrån olika behov och att lära i små doser är bra, men behovet av att koppla innehållet till befintliga arbetsuppgifter kommer vara detsamma som tidigare. Fundera på vem i din organisation som kommer att säkerställa att det agila och skräddarsydda lärandet är i linje med företagets kompetensbehov – är det medarbetaren eller organisationen?

Tips: Varför inte göra en kompetensplan med målet att varje medarbetare ska vara HÅLLBAR i relation till de arbetsuppgifter hen ska utföra.

  • INFORMELLT LÄRANDE – Lärandet sker i hög grad i medarbetarens egna sociala flöden. Hur följer ni upp och använder det informella lärandet så att ni vet vem som kan vad i organisationen?

Tips 1: Genom att synliggöra kompetenser och värden som är viktiga för er i företaget så har medarbetarna något att ”hänga upp” sitt informella lärande på.

Tips 2: Använd gärna digitala tjänster för att samla och tematisera digitalt innehåll (hälsa, ledarskap, branschspecifikt) som är aktuellt för er bransch, t.ex. via en kanal på Slack, en grupp på LinkedIn eller via era egna interna system. Men se till att det inte är ett tvång utan fokusera på det lustfyllda.

  • SJÄLVLEDARSKAP – När kompetensutveckling i högre utsträckning flyttas från arbetsgivaren till den enskilde anställda är självledarskap grunden för att lyckas, men det innebär också ett ansvar. Det räcker inte med att ladda ner den där forskningsrapporten eller signa upp sig på den där online-kursen, utan du behöver faktiskt ta dig tiden att läsa rapporten och gå igenom modulerna i utbildningen. Precis som att du också behöver självledarskap för att förstå när det faktiskt är dags att logga ut, och vila hjärnan en stund.

Tips 1: Inför regler och ramar för dig själv, välj ut vad du ska fokusera på just nu, ha max tre prioriterade områden. I väldesignade appar och tjänster som bygger på gamification eller nudging kan du använda verktyg för att få påminnelser och belöningar för att komma ihåg att utföra dina dagliga små handlingar som hör ihop med ditt personliga lärande. Tänk att du skaffar dig en Runkeeper, fast denna gång för lärande eller produktivitet istället!

Tips 2: Bestäm några tillfällen om dagen när du låter hjärnan återhämta sig, t.ex. när du åker till och från jobbet, efter 20 på kvällen eller när du motionerar. Likväl som det finns påminnelser för att få något gjort finns det i dessa tjänster även inställningar som påminner dig om när det är dags att pausa. Använd dem!

Hoppas det inspirerar er att resonera kring hur vi hittar såväl start- som pausknapp i det ständiga lärandet.

Vi vill avluta med att bjuda på våra personliga Topp 3 digitala favoriter för lärande:

Duolingo – fräscha upp dina språkkunskaper på semestern lekande lätt
Udacity – lär dig allt du behöver om Tech, från hur Machine Learning fungerar till strategierför digital marknadsföring.
Habitud – Ett psykologiskt gym där du kan utmana dig själv och ditt team till att bli en mer hållbara

Vi pratar gärna mer om möjligheterna och utmaningarna kring att lära hållbart för Er. Kontakta någon av oss så bjuder vi på en kaffe och spånar vidare tillsammans!

Dela inlägget