Bloggen

2020 – I år får vi ihop kompetensförsörjning och lärande för att möta frågan om kompetensbrist!

Skriven av Camilla Wikland

Det kliar i fingrarna särskilt såhär i början av året för en kompetensutvecklingsnörd som jag själv. Länge har vi som jobbar med dessa frågor stått beredda för det som nu verkar hända.

Vad är det vi väntat på? Jo, att det skall ges ett större ansvar för arbetsgivarna att satsa på kompetensutveckling. Den utredning som presenterades i april handlar i korthet om att stärka arbetsgivarnas ansvar för kompetensutveckling och anställdas omställningsförmåga.

Att det saknas kompetens inom många områden är ett faktum. Bara inom IT sektorn behövs det enligt en prognos från branschorganisationen IT- och Telekomföretagenbara ca: 70 000 nya programmerare år 2022. Att fortsätta harva på med en ”traditionell” rekryterings och Employer Branding strategi i en tid då utbud och efterfrågan inte är i samklang kan bli en dödsstöt för många företag och organisationer framåt.

Den nya utredningen skulle ligga rätt i linje med att underlätta för omställningen på arbetsmarknaden och att anställda kan utveckla sin kompetens alternativt erhålla ny kompetens genom ett tydligare krav och ägarskap från arbetsgivarens sida.

Jag hoppas innerligt att 2020 är året då kompetensutveckling och rekrytering gifter sig samman så att arbetsgivare får möjlighet att strategiskt planera årets och framtidens behov av kompetens!

Jag VET att alla inte delar vår iver i denna fråga! Vi stöter på många arbetsgivare som sliter sitt hår och inte vet hur och var de skall börja. Jag och mina kollegor har djupdykt i ämnet om lärande organisationer under året. Mot bakgrund av det vill jag ge er våra erfarenheter så att ni kan börja i rätt ända för att bygga in lärandet organisationen från start

  • Utgå från verksamhetens OCH Individens behov i frågan kring kompetensutveckling på kort och lång sikt
  • Se över din rekryteringsstrategi – hur väl är denna integrerad med lärande och utveckling?
  • Utmana traditionella sätt att lära och rekrytera – sätt affären – kundens och medarbetarens behov som utgångspunkt
  • Ställ dig alltid frågan – hur kommer den här rollen se ut om 6 månader – 1 år – 2 år osv? Vilken kompetens kommer krävas då och hur kommer vi som bolag och varje enskild medarbetare tillsammans säkerställa den förflyttningen?

KBK! 👊🏼


Om du vill ha mer inspiration eller vända och vrida på frågorna som rör ert lärande så är jag bara en kaffe bort!☕

Hoppas vi ses och hörs i vimlet!

Dela inlägget